Albert Ploeger Kunstmeditaties |
(Categorie: Algemeen) Kunst uit klei3. Keramiek, van sobere schoonheid tot het artistiek subliemeOp het kruispunt van wegen die leiden naar Rocamadour nabij de Dordogne en Saint-Cirq Lapopie aan de Lot ligt het dorpje Uzech-Les-Oules. Zijn bijnaam Les Oules is een occitaans woord, dat De potten betekent. Want vlak onder de grond ligt een kleibank van een bijzonder soort klei, en op zo’n plek werkten van oudsher de pottenbakkers. Uzech cultiveert al vanaf de dertiende eeuw een liefde voor de keramiek.1 Tegenwoordig kan een keramist, ook de Nederlandse, zijn grondstoffen overal vandaan halen. Hier te lande wordt werk gemaakt van hoge artistieke kwaliteit. In Frankrijk bezochten wij, niet ver van Uzech, hoog boven de Lot, Le Don du Fel. Wie in dit oord zijn keramiek mag exposeren, moet internationale faam hebben. Aardewerk uit de DordogneIk begin bij ons bezoek aan de potterie van Uzech-Les-Oules, die een aantal jaren geleden een herstart heeft gemaakt van wat vroeger een belangrijk product was in de streek rond de Lot.
We spraken met Natacha Brosset, een van de vier mensen die hier na hun leerjaren aan de academie het oude ambacht weer opnamen. En kochten prompt een setje. Ook lazen we de tekst: “Een levenservaring. Stel u voor dat u de hand in de aarde steekt? En dat u na een paar uur of een paar dagen merkt dat u ingewijd raakt in de geheimen van het modelleren, het draaien of zelfs ook nog van het emailleren? Dat u het genoegen smaakt van een eigen schepping.” Wij zagen het wel vaker, in dit geval op video. Natuur en cultuur die samengaan. De hand in de aarde steken! Mede-schepper zijn. Dat zullen we in Kunst uit klei-4 nog nadrukkelijker zien in het werk van Anne Ausloos, waarvan hier een voorbeeld uit 2009: Earth handshakes – met je vingers voeling hebben met de aarde.
Beroemde pottenbakkersVaak hebben schilders zich ook bezig gehouden met keramisch werk, en twee van hen, Picasso en Chagall, hebben elkaar beïnvloed toen zij werkzaam waren in de Provence.2
Picasso en Chagall in het atelier Madoura, Vallauris, begin jaren ’50.
Picasso, Hurkende vrouw (1950, Musée Picasso, Paris), 29×17×17cm)
Chagall, Femme et fleurs (vrouw en bloemen, 1962, hoogte 41 cm; Kruithuis Den Bosch)
Chagall, La traversée de la Mer Rouge (De tocht door de Rode Zee, 1954)
Chagall, David à la lyre (1950) Twaalf jaar lang, van 1950 tot 1962, heeft Chagall deze kunst intensief beoefend. Hij gaf ruiterlijk toe, dat hij dit genre niet succesvol had kunnen uitvoeren zonder de hulp van geschoolde keramisten. In Kunst uit klei-5. Keramiek van bekende schilders, hoop ik Chagalls werk, zijn omgang met de aarde, te bespreken.3 Keramiek in NederlandDe Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK) telt zo’n 160 leden, van wie velen bijzondere keramische werk maken. Ik geef vier voorbeelden, te beginnen met werk van Wied en Diederik Heyning. Diederik publiceert ook en deed veel werk voor de NVK.
En er was licht. Zelf schrijven zij: “Diederik werkt met klei, vormen en glazuren. Wied geeft schilderend een antwoord op de vorm. In keramiek zoeken zij naar de grenzen van uitdrukkingskracht. Zo maken zij, profiterend van de lichtdoorlatendheid van dun porselein, een diversiteit van verrassende lichtobjecten.” Ook hun andere werk heeft mooie vormen en kleuren.
Stratification: Plateau (gres, 2008), is een werk van Maaike Klein (Atelier céramiques, ACALG, Aubenas, France). Zoals de titel al aangeeft heeft Klein in dit werk geologische gelaagdheid weergegeven. In fraaie vormen en kleuren.
Deirdre McLoughlin, White Life III (2013), l.=34 cm
I am too (2011)
Open mind (uit serie Noo, 2017), l.= 48 cm Op de website van de Ierse McLoughlin, die woont en werkt in Nederland, kan men goed de gracieuze vormen en prachtige kleuren van haar werk zien. Teja van Hoften schrijft over haar in het magazine KLEI (2015): “Het woord ‘sense’ omschrijft voor mij nog het meest de essentie van haar werk. ‘Sense’ in de zin van zinnig en zinvol, ‘it does make sense’. Maar ook in de betekenis van ‘sensible’, gevoelig, de zintuigen betreffend. En als ik alleen op de klank van het woord afga, denk ik aan sensatie, gewaarwording, maar ook aan sensueel. En eigenlijk is haar werk dat allemaal.”
Twee werken van Yeung Yuk Kan, A sense of distance, 2017 (paper porcelain, 35,5×30×16,5cm); de titel is gebaseerd op een lied van de Japanse zangeres Yoshino Nanjō. En Eastern Echo III, 2017 (porcelein, 26×14×14 cm). Deze keramist komt uit Hong Kong (geb. 1959), maar woont sinds 1987 in Nederland. Zijn subtiele werk vormt een goede overgang naar de laatste fase van deze meditatie, die ook begint met ‘oosterse’ vormen. Le don du fel, een overrompelende ervaringHet kan anders, minder inspannend, maar voor ons had het een aparte bekoring. Over de hoge noordhelling van de Lot reden we vele keren langs het plaatsje Le Fel naar de wonderlijke wereld van een nieuw centrum voor keramiek, Le don du fel. Alleen al de ligging van het vreemde gebouw op de grens van Aveyron en Cantal wekt verbazing. Een groot contrast!
Op zoek naar het subliemeToen wij er waren zagen we de zoektocht van Ashraf Hanna, Jongjin Park en Nicholas Lees. Uitbundig wordt het beschreven. Voor hen heeft religie – allang – afgedaan en is in onze tijd door de kunst afgelost: “Een eeuwige vraag, nietwaar! Nu de religieuze iconografie ons definitief verboden is, blijft voor de kunstenaars slechts het sensuele en het materiële over om ons de weg te wijzen naar de Elyseese velden. Deze “transhumance”4 in spirituele zin is onze drie kunstenaars gelukt (…); de ultieme waarheid wordt niet meer geopenbaard, maar getoond; materieel, met goddelijke kundigheid, sensueel dingend naar nieuwe canons en het erotische verschuivend. Het zijn volstrekt spirituele werken waarvan de taal fundamenteel lichamelijk is; zoals bij de heiligen in extase! Het is eenvoudigweg een kwestie van het sublieme in een ander tijdperk.”
Werk van Ashraf Hanna.
Werk van Jongjin Park (blaadje voor blaadje gestapeld en daarna gebakken)
Werk van Nicholas Lees Esthetisch sublieme keramiek… dat is waarVerschillende ontwerpers en uitvoerders van keramische kunstwerken, de eerder genoemden in Nederland en niet in het minst de drie in Le Don du Fel laten ons zien dat aardewerk en porselein meer betekenen kan dan galanterieën, alledaagse gebruiksvoorwerpen. Ook de aantrekkelijke snufjes uit de vele shops van galerieën zijn niet het einde, al hebben ze vaak een kunstzinnig karakter, zoals in Uzech-Les-Oules. Het esthetisch sublieme is pas dé ware kunst, zegt men in Le Fel, en het spreekt vanzelf dat deze schoonheid maar zelden wordt bereikt. Dat is zeker waar. Wel kan men zich afvragen of dit genre van kunstwerken, waarvan hier inderdaad zeer schone werken worden getoond, de kunstvorm is die past bij het begrip subliem.5 En wat te denken van de Franse pretentie, dat in onze tijd alle kunst gebaseerd is op niet-godsdienstige zaken, wat inhoudt dat “religieuze iconografie ons definitief verboden is”? Dit klinkt wel erg stellig. Daarnaast is er ook in Le Don du Fel keramiek mogelijk vanuit een maatschappij-kritsche instelling, zie de kunstmeditatie Kunst uit klei-4. Keramiek en klei anders. Deze invalshoek heeft evengoed grote esthetische waarde. Al is het, dat zij toegegeven, met recht zo dat de werken van Lees, Jongjin Park, en vooral (een kwestie van persoonlijke smaak) van Ashraf Hanna, in mijn esthetisch jargon, uitermate schoon mogen heten. En vind ik Hanna’s vaas toch niet schokkend schoon, dus subliem, zeker in Burke’s ogen…? Noten
1.
Zie noot 5 bij kunstmeditatie kunst uit klei-1,
met uitleg over de betekenis van het woord keramiek.
↩ |