Kunst uit klei. 4. Keramiek en klei anders
Het gebruik van klei in de kunst is onuitputtelijk. In
deze serie geef ik nu enige opmerkelijke voorbeelden. Twee
keramisten in Le Don du Fel laten zien dat keramiek ook
daar kan leiden tot maatschappelijke vragen, hier over het
constructieve en de deconstructie. In “klei anders”
staan twee werken die een bijzonder treurige blik op het
verleden bieden. Het ene gaat over het zogeheten Terracottaleger
dat in 1974 in China werd ontdekt. Het maken kostte rond
200 v.Chr. aan zevenhonderdduizend arbeiders het leven.
Het andere werk is
recent, uit 2007, en gemaakt door de uit Tanzania afkomstige
Engelse kunstenaar Lubaina Himid. Met haar kritische gebruik
van bestaand porselein illustreert zij indringend eeuwen van
slavernij. Weer van een heel andere orde is de verwondering
wekkende omgang met klei van de Belgische Anne Ausloos. (Geplaatst op 9 april 2018. Categorie: Algemeen)
Kunst uit klei. 3. Keramiek, van sobere schoonheid tot het artistiek sublieme
Keramiek, van sobere schoonheid tot het artistiek sublieme. Waar rook is, daar is vuur; waar klei is brandt men aarde. Bakt men stenen en bouwt men kathedralen. Soms met fraaie versieringen. Werd ergens uitgelezen klei gevonden dan werkten daar de pottenbakkers. Zoals in het dorpje Uzech-Les-Oules, waar men al vanaf de dertiende eeuw het oude ambacht beoefent
en een liefde cultiveerde voor de keramiek. Wat men maakt is meestal bruikbaar, het is sober, en heel mooi. Verderop, hoog boven de Lot, ligt Le Don du Fel. Hier is het ambacht kunst geworden. Wie daar zijn keramiek exposeert, is op zoek naar het sublieme, à la recherche du sublime… (Geplaatst op 9 april 2018. Categorie: Algemeen)
Kunst uit klei. 2. Vervolg: van 900 tot nu
In streken waar men geen steen maar wel klei had, vindt men in
de tijd dat er christelijke en islamitische heiligdommen werden
gebouwd, veel baksteenarchitectuur. Zoals in de Nederlanden,
waar men baksteen gebruikt vanaf de twaalfde eeuw, ook voor
kastelen. Dit deel sluit ik af met voorbeelden van hedendaagse
wereldlijke baksteensculpturen in de VS, in Duitsland en in
Rotterdam. Met het laatste, Moore’s Wall Reliëf No 1
(1955), is in 1956 mijn liefde voor dit bouwmateriaal begonnen. (Geplaatst op 27 februari 2018. Categorie: Algemeen)
Kunst uit klei. 1. Inleiding
Zodra mensen vuur hadden en klei
konden bakken maakten zij potten en beeldjes. Er zijn
gebruiksvoorwerpen gevonden van 25.000 jaar geleden. In mijn
ogen kunstig is het kleine beeldje van de dansende vrouw,
ook al bijna 6.000 jaar geleden gevormd en gebakken. In
Griekenland, van Athene tot Mykene, werden reeds meer
dan 3.000 jaar geleden prachtig gevormde vazen gebakken en
beschilderd. Kunst van de bovenste plank, die later navolging
vond bij de Etrusken en de Romeinen. Baksteenarchitectuur
begon later. De Ischtarpoort uit Babylon van 600 v. Chr. en
de islamitische Msjatta-façade uit ongeveer 850 na Chr. zijn
schitterende voorbeelden van deze kunst!
(Geplaatst op 22 februari 2018. Categorie: Algemeen)
Vrouwen in de kunst
Toen ik in de week voor kerst naar Amsterdam ging om De Collectie Stedelijk Base te bekijken, raakte ik in verwarring over het enorme aanbod van kunstwerken. Ik volgde meteen het voorstel van de samenstellers om langs de wanden te beginnen. Daar hingen de oudste werken, aangeschaft vanaf de opening van het museum in 1895. Ik nam
nog een tweede besluit: ik begin bij de vrouwen. Dat zou voor een eerste bezoek al teveel blijken. Want er wordt werk
van ruim zestig vrouwelijke kunstenaars getoond, is het niet geweldig! Tja, op honderden mannen, dat wel. Maar toch. (Geplaatst op 4 januari 2018. Categorie: Algemeen)